HARMAN - " 2 "

Satın Al

Albümdeki Türküler

Picoğlu Osman

Giresun Eşref Bey Şarkısı

Nezahat Bayram

Kara Tren Gelmez mi Ola?

Aliye Akkılıç

Dedim Kaşın Zülfikar mı?

Nurettin Dadaloğlu

Nasıl da Yar Diyem?

Ali Ekber Çiçek

Vay Dünya

Hacı Taşan

Allı Turnam

Muzaffer Akgün

Kelkit’in Altı Bağlar

Cemile Cevher Çiçek &
Maçkalı Hasan Tunç

Ey Fadime

Sevda Alpay

Seher Vakti Çaldım Yarin Kapısını

Aziz Şenses

Ela Geyik

Bedia Akartürk

Aslan Mustafam

Fatma Türkan

Kahveciler

Ahmet Gazi Ayhan

Bad-ı Sabah

Muazzez Türüng

Değirmenin Bendine

Rıza Konyalı

Çubuk Telden Bağlama

 

HARMAN 2....
Türk Halk Müziği derleme çalışmaları, 1926’da Darülelhan (bugünkü İstanbul Konservatuarı) araştırma gezileri ile başlar. Dönemi önemli müzik adamları Yusuf Ziya, Rauf Yekta, Ferruh Arsunar, Ekrem Besim, Mahmut Ragıp Gazimihal Anadolu’nun başlıca merkezlerinde Adana, Gaziantep, Urfa, Niğde, Kayseri, Sivas illerinde derlemeler yapar. Sonraki yıllarda bu çalışmalara Muzaffer Sarısözen, Halil Bedii Yönetken, Ferit Alnar, Necil Kazım Akses, Ulvi Cemal Erkin, Teknisyen Arif Etikan ile Ali Rıza Yetişen katılır ve birçok halk ezgisi derlerler.
Cumhuriyet döneminde Türk Müzik Kültürü ve Atatürk’ün Türk Müzik devrimi düşünceleri; Türk Halk Müziği derleme çalışmaları açısından önem taşır.
 

• “Güzel sanatların hepsinde, ulus gençliğinin ne türlü ilerletilmesini istediğinizi bilirim. Bu yapılmaktadır. Ancak, bunda en çabuk, en önde götürülmesi gerekli olan Türk Musıkisidir. Bir ulusun yeni değişikliğinde ölçü, musıkide değişikliği alabilmesi, kavrayabilmesidir.”
 

• “Beyler, şu gördüğünüz küçük sazın bağrında bir milletin kültürü dile geliyor. Bir Milletin kültür ve sanat hareketlerini ve seviyesini, milli geleneklerine bağlı kalarak, medeni dünyanın kendisine ayak uydurmaya mecbur olduğumuzu unutmamalıyız. Bu küçük sazın bağrından kopan nağmeleri, bu istikamette geliştirmeye ve değerlendirmeye ehemmiyet ve kıymet verilmelidir.”

M. Kemal Atatürk

 

Macar müzikoloğu ve bestecisi Bela Bartok, 1936 yılında Ankara Halkevi’nin çağrılısı olarak Türkiye’ye gelmiş ve Adana civarında dolaşarak, derlemeler yapıp (18-25 Kasım 1936), 90 tane Türk Halk ezgisini notaya almış, verdiği 3 konferansla da Türk Halk Müziği ürünlerinin derlemesinin önemine dikkatleri çekmiştir.

1960’lı yıllara gelindiğinde TRT kurumu birçok yörede derleme çalışmalarına devam eder. Dönemin önemli derlemecileri arasında Nida Tüfekçi, Ahmet Gazi Ayhan, Yücel Paşmakçı, Talip Özkan, Adnan Ataman, Ahmet Yamacı, Sadi Yaver Ataman ve Ali Ekber Çiçek yer alır.

1975 yılında Türk Halk Müziği ses sistemine göre çalgı ve ses eğitimi yapan, İstanbul Türk Musikisi devlet konservatuarının kurulması ile Halk Müziği araştırmaları daha bilimsel bir temele oturur.

HARMAN 2; kaybolmaya yüz tutmuş birçok güzel sesi, günümüze taşıyan ODEON’un 1943-1970 yılları arasında yayımladığı kayıtlardan oluşturuldu.

Yayınlandıkları yıllarda Türk Halk Müziği derleme çalışmaları için de önem taşıyan bu çalışma; Karadeniz müziğinin önemli ismi olan hatta, “Kemençenin Ordinaryüsü” diye adına kitap yazılan Picoğlu Osman’ın, taş plak döneminde birçok kayıtta rastladığımız anonsuyla “Giresun Eşref Bey Şarkısı”; Nezahat Bayram’ın güzel sesinden “Kara Tren Gelmez mi Ola”; dönemin önemli yorumcularından Aliye Akkılıç’ın seslendirdiği, Ozan Kul Ahmet’e ait “Dedim Kaşın Zülfikar mı-Yoh Yoh”; özellikle uzun havaları kendine has yorumuyla başarıyla seslendiren, Nurettin Dadaloğlu’ndan, sözleri Pir Sultan Abdal’a ait “Nasıl da Yar Diyem Ben Böyle Yare”; sazı ve sözüyle usta Ali Ekber Çiçek’ten “Vay Dünya”; türküleri dillerden düşmeyen Hacı Taşan’dan “Allı Turnam Bizim Ele Varırsan”; bir başka usta yorumcu olan Muzaffer Akgün’den “Kelkit’in Altı Bağlar”; Cemile Cevher Çiçek&Maçkalı Hasan Tunç ikilisinden, bir Ziynet Sönmez türküsü “Ey Fadime”; Sevda Alpay’ın yorumuyla, Neşet Ertaş türküsü “Dane Dane Benleri Var Yüzünde”; dönemin önemli ismi Aziz Şenses’ten “Ela Geyik Gibi”; Bedia Akartürk’ün yorumuyla “Aslan Mustafam”; Türk Halk Müziğinin önemli yorumcusu Fatma Türkan Yamacı’dan “Kahveciler Kahve Koyar Fincana”; Ahmet Gazi Ayhan’ın kendi derlemesi “Açıl Ey Ömrüm Bad-ı Sabah Olmadan”; kendi derlemesini güzel sesiyle yorumlayan Muazzez Türüng’den “Değirmenin Bendine” ve Orta Anadolu’nun usta yorumcusu Rıza Konyalı’dan “Çubuk Telden Bağlamam” türkülerinden oluştu.

Türk Halk Müziğinin önemli icracı, yorumcu ve ustalarının kayıtları, 2007 yılında yayımlanan Harman serisinin 1. albümünden sonra şimdi de 2. ile gün ışığına çıkmaya devam ediyor.

Engin Aslan
Şubat 2008

ALBÜM KAPAKLARI

1924 yılında kuruluşumuzdan bu yana yayımladığımız binlerce eserden oluşan arşivimizi 1999 yılından itibaren ODEON KOLEKSİYON adı altında tekrar müzikseverlerle buluşturuyoruz.

84 yıllık arşivimizin çok önemli bir bölümünü oluşturan Türk Halk Müziği kategorisinde Harman, Ozanlar (karma), Şark-ı Ahenk, Raks-ı Fasıl (oyun havası) ve Nurettin Dadaloğlu (solo) albümlerini piyasaya sunduk.

Şimdi de 2007 yılında ilki sizlerle buluşan HARMAN albümünün ikincisi sizlerle...

Müzik piyasasının bu zor günlerinde bu albümleri hazırlamak cesaret gerektiriyor ama biz cesaretimizi yitirmeyip, koleksiyonumuzdaki her albüm gibi, bu albümdeki şarkıları da titizlikle temizleyip, hiçbir yerine dokunmadan, duygusunu bozmadan, bire bir o zamanki halleri ile size sunuyoruz.

Albümde yer alan eserlerin çoğu bir “ekol” niteliğinde, dolayısı ile; Türk Halk Müziği severler, profesyonel olarak bu müzikle ilgilenenler ve konservatuarlar için yol gösterici... Ve biz de ODEON olarak artık unutulmaya yüz tutmuş, kendi öz müziğimiz olan Türk Halk Müziğini daha geniş kitlelere ulaştırmak ve sevdirmek istiyoruz.

Bu albümdeki yorumcular, gönlümüzde yer eden, birbirinden değerli sanatçılar. Albümümüzün hazırlanmasında bize desteklerini esirgemeyen ve albümde gerek yorumları, gerek eserleri ile bizimle birlikte olan tüm sanatçılarımıza çok teşekkür ederim.

Bu türküleri stüdyoda büyük sabır ve profesyonellikle temizleyen Fatoş’a, her şeye koşturan, keyifle ve zevkle çalışan Zeynep’e, bu türküleri tek tek dinleyen ve bu albümün oluşmasını sağlayan Engin’e sonsuz teşekkürler.

Siz beğendikçe, sizin teşvikleriniz devam ettikçe biz de elimizden gelen her şeyi yapıp, bu kaybolmaya yüz tutmuş eserleri size ulaştırmaya devam edeceğiz.

Dani GRÜNBERG
ODEON Grubu Müzik Yapımcılık
Yönetim Kurulu Üyesi
Mart - 2008

 

Serinin Diğer Albümleri

 

|    Ana Sayfa    |    Yukarı    |